Ola, 14 lat

Ola była dobrze funkcjonującą dziewczynką z autyzmem w gimnazjum, która bardzo chciała mieć przyjaciółkę, jednak często słyszała od innych, najczęściej za placami, że „to przypał z nią rozmawiać”. Dopiero całkowita zmiana środowiska, zaproponowana przez terapeutkę Fundacji SYNAPSIS rodzicom Oli, pozwoliła jej na znalezienie grupy znajomych, w której teraz dobrze się czuje.

Andrzej, 9 lat

Andrzej jest wysokofunkcjonującym chłopakiem z autyzmem. Przytaczamy rozmowę z naszą terapeutką: – Proszę pani, czy to ładnie jak ktoś beka na czyjś widok? – Nie. A dlaczego o to pytasz? – Bo jak idę korytarzem w szkole, to chłopaki bekają na mój widok. – I co wtedy robisz? – Podchodzę do nich i pytam, czy się ze mną zaprzyjaźnią.

Michał, 14 lat

Wysokofunkcjonujący chłopak z autyzmem w gimnazjum bardzo chciał mieć przyjaciół, ale nikt w szkole nie chciał z nim rozmawiać. Problem polegał m.in. na tym, że Michał potrafił rozmawiać jedynie o swoich specyficznych zainteresowaniach (drogach w Polsce i zespołach trashmetalowych). Inne tematy uważał za głupie i nie potrafił zrozumieć, że inni mogą tak myśleć o jego pasjach. Dopiero po kilkumiesięcznej pracy z terapeutą z Fundacji SYNAPSIS i nauce prowadzenia dialogu, Michał zaczął otwierać się na zainteresowania jednego z kolegów (samochody) i znalazł dzięki temu przyjaciela.